Lynge Olsen Group deltog i PULSE19, der er en konference med fokus på trends og tendenser indenfor forbrugeradfærd, teknologi og kommunikation.

Her blev vi introduceret for 8 trends, der forudses at styre forbrugeradfærden i løbet af 2019. Konferencen blev arrangeret af FDIH og Dansk Erhverv.

Overordnet set kommer tillid til at spille en større rolle hos fremtidens forbruger.

De 8 trends, vi blev introduceret for, er:
1. Raise their voice
2. Call their bluff
3. Move transactions or build relationships
4. Give a piece of yourself
5. Tell, don’t sell
6. Follow the trail
7. Motivate green choices
8. Outsource life

Raise their voice

Aktivisme er stærkt. Det vælter regeringer og diktaturer, men nu skabes store fællesskaber også på nettet, hvor de har en enorm stemme. Forbrugerne forventer generelt mere af virksomheder i dag. De forventer, at du som virksomhed tager et standpunkt og tager ansvar. Du vil som virksomhed ikke længere kunne gøre alle glade, men må finde dig i at skulle vælge din målgruppe.

2. Call their bluff

De sociale medier præsenterer os ofte for en poleret udgave af virkeligheden, hvor glansbilledet af det perfekte liv hyldes. Lige nu ser vi en stor modbølge til det – en trend, hvor det autentiske og upolerede skaber følelser og dermed ambassadører og kunder. Det handler om at være autentisk på de sociale medier.

3. Move transactions or build relationships

Det er ikke nemt at navigere i en virkelighed, hvor man trues af gigantiske virksomheder på den ene side, og har forbrugere med forventning om relationer og personlig service på den anden.
Convenience, de nemme løsninger, har vundet indpas i hele verden. Samtidig forventer forbrugerne service, oplevelser og relationer. Find din styrke og dyrk den.

4. Give a piece of yourself

Alle er unikke – og vil behandles unikt. Mange forbrugere i dag identificerer sig med bestemte brands, når de skaber deres identitet. Det er sat på spidsen, men forbrugerne vil være i centrum og have produkter skræddersyet til deres behov.

5. Tell, don’t sell

Tid er penge og tid er en knap ressource i dag. Derfor vil forbrugerne have relevans og substans, når de bruger tid hos dig. Kommunikationen skal være af høj kvalitet, i både produktion og eksekvering samt være informativ. Det handler, som nævnt tidligere, om at skabe relationer med forbrugeren, der ønsker substans.

6. Follow the trail

Gennemsigtighed kommer til at blive afgørende. Efter GDPR blev vedtaget ved lov, har forbrugerne fået øget beskyttelse. Gennemsigtigheden stiller større krav til jeres produkter. Forbrugeren vil vide mere om oprindelse, indhold og forhold. Smid blockchain ind i ligningen, så har du pludselig en helt ny teknologi, der giver forbrugeren bedre kort på hånden.

7. Motivate green choices

Bæredygtighed er blevet in – og med god grund. Forbrugerne vil gerne leve bæredygtigt. Klimaforandringer og global opvarmning fylder meget i medierne, og dermed også i vores bevidsthed. Vis forbrugerne hvordan de med dine produkter kan gøre en forskel. Det handler om ansvar, og om at vise man som virksomhed går forrest.

8. Outsource life

Giv forbrugerne tiden tilbage. Lad teknologien, og gerne jeres produkter, hjælpe forbrugeren med at få mere tid. Teknologi vil få en langt større rolle i fremtiden, men der vil samtidig være mere fokus på bløde, menneskelige værdier. Virksomheder der forstår koblingen mellem teknologi og bløde værdier vil stå stærkt i kampen om kunderne – især hvis det sparer tid.

Vælg din stil, smag, præference, størrelse, farve og lad os sende dig en pakke hver måned. Det er ikke kun indenfor måltidskasser og bogklubber, at tanken om at modtage pakker regelmæssigt er slået igennem. Hvis du kan krydre dit udvalg med mulighed for personlige oplevelser, vil du være langt foran konkurrenterne.

Som skrevet i starten af artiklen, så kommer den helt store trend til at være tillid. Så tænk her gennemsigtighed, relevans, substans og personlig service. Danskerne scorer meget højt på tillidsbarometret, hvilket vi kan være stolte af – også som virksomheder. Find ud af, hvordan du som virksomhed bedst kommer i mål med jeres kommunikation, markedsføring og synlighed.

Vil I have input og sparring, så kontakt os for et uforpligtende møde.

Medarbejdere
streg

Kontakt Rasmus

Luk

KONTAKT OS