Kæmper I med at få likes på Facebook?

Den lange historie kort: det er blevet sværere for virksomheder at få likes på Facebook.

Buffer og BuzzSumo udgav d. 7. august en undersøgelse baseret på tal fra over 43 mio. Opslag på mere end 20.000 Facebook-sider. Undersøgelsen viser at der i dag er færre personer, der “synes godt om” og engagerer sig i virksomhedernes opslag på Facebook, når man sammenligner med 2017.

Det stiller større krav til indhold og strategi for de sider, der vil kæmpe om forbrugernes opmærksomhed og penge.

Det er især mængden af posts, der er steget. Der er med andre ord flere opslag der skal tages stilling til. Der er stadig delte meninger om kvalitet kontra kvantitet, når vi taler om engagement på Facebook. Vi ser stigningen af opslag som et udtryk for den stigende konkurrence på Facebook. Der skal mere til for at skille sig ud.

Det er desværre ikke kun antallet af “synes godt om” der er faldet. Det er også interaktionen med de enkelte sider, der har taget en negativ drejning. Der er altså ikke længere så mange der liker, kommenterer, deler eller klikker på indhold som tidligere.

Facebook skifter ofte algoritme for at finde den bedste balance for brugerne mellem kommercielt og personligt indhold. Nogle påpeger, at de har oplevet et fald på 50% i interaktion på deres side. Det er igen især den organiske interaktion, der rammes.

Skåret over én kam, er interaktion faldet på alle typer af opslag, både links, billeder og video. Video er desværre ikke det hemmelige våben, det har været, da interaktionen her er faldet med over 50% i forhold til 2017. Engagement er i samme periode faldet med 65%.

Skil jer ud

Test nye formater og skil jer ud. Det er ikke nemt. Der findes i dag over 80 mio. virksomhedssider på Facebook, der alle sidder med samme udfordring – kampen om opmærksomhed!

Facebook-annoncering har indtil videre indbragt Facebook 33,84 mia. dollars på verdensplan alene i 2018!

Vær relevant for dine følgere

Facebook er ikke længere det ekstra ben i din online markedsføring, det er et medie hvor folk modtager indhold, bliver underholdt, handler og deler.

Fokusér på interaktion, hvor dine følgere har mulighed for at dele deres mening og føle sig hørt.

Her er top-3 årsager til at folk deler online:

  1. For at underholde andre med værdi og underholdning
  2. For at skabe netværk
  3. Skabe opmærksomhed om problemer, produkter og brands

Det er ikke et tilfælde at de mest delte videoer handler om mad, dyr, mode, humor og skønhed.

Skal vi hjælpe jer med synlighed på Facebook? Lad os vise jer vejen.

Luk

KONTAKT OS