For succes i din webshop skal du have styr på udvalg, tid og pris
FDIH har analyseret sig frem til de 3 primære årsager til køb på nettet …
Og de er ikke overraskende: udvalg, tid og pris.
Det kan være den fysiske butiks lokation, der er skyld i at forbrugeren handler på nettet, eller at udvalget i den lokale butik simpelthen ikke er stort nok. Nogle varer kan kun købes i udlandet, mens andre varer kun kan købes på nettet, hvilket helt eliminerer den fysiske butik. Her er det især kulturoplevelser, der er eksklusive hos en del forhandlere.
Tid er en anden vigtig faktor. Netbutikker har åbent 24/7! Du kan altid handle i en webshop – og ofte pakker og sender de ordren dagen efter. Det sparer tid, hvilket er en af de vigtigste ressourcer i hverdagen. Så kan man klare indkøbene, når ungerne er lagt i seng. Det er primært dagligvarer, mad og drikke, der bliver leveret til de danske hjem. Hele 33,6% af de leverede varer er i den kategori.
Prisen er den tredje årsag, som forbrugerne slår på når de handler på nettet. Oftest vil varen være billigere på nettet end i butikken. Og ved større handler kan man få leveret til døren, så man slipper for selv at skulle transportere. Her er det samtlige kategorier, hvor der er besparelser at hente.
Muligheden for lynhurtigt at sammenligne priser på varer, læse brugeranmeldelser og få det leveret gør generelt hele købsoplevelsen nemmere.
Der er i første halvår af 2018 handlet for 63,6 mia. kr. hvilket er en stigning på 11,7% i forhold til samme periode af 2017.
Det er oftest tøj, sko og smykker, der bliver købt mest, men det er rejser der står for den største andel af det samlede forbrug.
Danske netbutikker skal stramme sig an, da 35% af den samlede omsætning lægges hos udenlandske netbutikker. Dog er vi tilbage ved de 3 primære årsager: udvalg, tid og pris. For 24% af de handlende er prisen den primære årsag.
Er jeres virksomhed gearet til den stigende onlinehandel?