Det bliver mere krævende at finde fodfæste i handelsjunglen i fremtiden.
Ulvefænomenet kender vi. Få ulve drog over ved den dansk-tyske grænse, hvilket har påvirket manges dagligdag, og har optaget uforholdsmæssigt meget plads i medierne. Nu kommer der en stor ulv. Den er forberedt og har en mission. Den er klar til at æde de svageste i en mundfuld. Amazon kommer, og vi skal være forberedt.
Det er efterhånden en gammel nyhed at danskerne elsker at handle på nettet. Rygtebørsen har travlt med at pudse krystalkuglen, når der skal gættes på hvornår Amazon officielt kommer til Danmark.
- E-handlen voksede med 13,9 mia. kr. fra 2016 til 2017 i alle kategorier
- 31% af danskernes samlede forbrug foregik på nettet
- 55% handlede online mindst 3 gange om måneden i 2017
- 98% bruger nettet, før de træffer en beslutning om online-køb
Allerede i skrivende stund er Amazon den fjerde mest anvendte netbutik i Danmark! De fleste bruger den tyske eller engelske udgave af hjemmesiden. Der gisnes om at Amazons fysiske tilstedeværelse i Danmark vil få fatale konsekvenser for de e-handelsplatforme, der ikke har læst på lektien og er klar til indtoget. Det kræver en toptunet tilgang til kundernes ønsker og behov.
Det handler i høj grad om pris og bekvemmelighed for forbrugeren. Hvis jeg kan bestille fra min sofa, til en billig pris, og få det leveret dagen efter, så er det drømmescenariet. Tilgængelighed og synlighed er afgørende.
Dagligvarehandel halter stadig efter på nethandel, hvilket primært skyldes logistikken. I følge analyser fra Dansk Erhverv er det kun 2% af danskerne, der køber deres dagligvarer på nettet. Eksperterne tror, at vi i fremtiden vil se flere partnerskaber mellem de helt store internationale spillere og mindre nationale koncepter, så de kan levere på både pris og efterspørgsel.
Modsat ulven er Amazon ikke fredet, så lad os hjælpe jer med at udforme og eksekvere jeres strategi online, såvel som på andre platforme.
Kontakt os for en uforpligtende snak om hvordan vi kan hjælpe jer.